In het rijke deel van de wereld begint iedereen schoolboeken te vervangen of aan te vullen met eucatieve software. Sommige instellingen geven zelfs geen subsidie meer voor ‘alleen een boek’, want er moet tegenwoordig software bij.
Dat is een groot probleem voor een klein land. Want het ontwikkelen en drukken van een boek is al heel erg duur bij een kleine oplage, maar software ontwikkelen lijkt nog duurder, omdat er weinig kennis voorhanden is.
Toch kan dat binnen korte tijd veranderen, tenminste, als we investeren in open source gaming engines. Om een spel te maken heb je een basis nodig als je het wiel niet helemaal opnieuw wil uitvinden. Neem als voorbeeld ‘Cube’, een 3D ‘spelbasis’ gebaseerd op het ooit gesloten spel Quake van ID-Software. Quake is een behoorlijk revolutionair spel (1996) waarin soldaten tegen monsters en met elkaar vechten in een 3-dimensionaal doolhof met realistische grafische effecten.
In 1999 werd de Quake Game Engine open source. In deze 3d-wereld zijn de bewegingen van de spelers en monsters een basis voor elk ander spel dat bedacht kan worden. Zou je een spel willen maken met tuinmannen die water moeten geven aan bloemen en planten, dan zou dat kunnen, en vrij snel ook, door de grafische elementen van dood en verderf te vervangen door gieters, pokon en tuinbroeken.
Cube of Quake zijn niet de enige open source spelbases (zie link onderaan deze column). Er zijn ook open source 2D engines, en vele andere. Enkele bijzondere zijn Emo, die op iPhone, iPad en Android (Samsung Galaxy) werkt, waardoor de investering in 1 spel direkt op de twee grootste smartphone platforms beschikbaar is, PyGame, door Google ondersteund en LOVE, dat veel mogelijkheden biedt voor papiamentstalige educatieve software.
www.cubeengine.com
www.emo-framework.com
www.pygame.org
www.love2d.org