Het Creative Learning Lab in Amsterdam bracht onlangs een trendrapport uit waarin een aantal trends vermeld staan die over een creatieve vorm van leren gaan. Met name de ‘do-it-yourself’ (DIY) en ‘maker’ cultuur binnen het onderwijs wordt onder de aandacht gebracht. Met eenvoudige en niet al te prijzige ‘kits’ kan de leerling allerlei electronische en digitale apparaatjes in elkaar zetten. Met behulp van 3D printers en Laser Cutters kunnen de kinderen ook andere, niet electronische dingen maken (prototypes). In Curaçao beheert de Curaçao Innovation & Technology Institute (CITI) onder andere een 3D printer en een laser cutter, die op afpsraak vrij toegankelijk zijn volgens het Fablab model.
Anno 2015 kan slechts 1% van de bevolking programmeren. Veel mensen denken dat programmeren bestaat uit ingewikkelde codes gebruiken. Maar met Scratch, een programmeeromgeving met een sterk visueel karakter, kunnen kinderen direct aan de slag. Een voordeel van Scratch in combinatie met de eerder genoemde ‘kits’, is dat het gebruikt kan worden om de electronica aan te sturen. Zo is de ‘LOL Shield’ een led matrix (lichtkrant) die je zelf kunt bouwen en daarna aansturen met Scratch. Op de site van Scratch zijn er ruim 6 miljoen projecten – meestal van kinderen – te zien. Scratch stimuleert het delen van je programma’s, volgens goed open source gebruik. De programma’s op de website kunnen gebruikt worden (bijvoorbeeld een spel) maar ook bestudeerd worden. Kinderen leren daarvan heel snel hoe je een spel maakt of een bepaald effect bereikt.
In Curaçao is er op de Prins Bernhard School een kort project geweest dat Scratch gebruikte om een LEGO robot aan te sturen. Scratch is een standaard onderdeel van de OLPC (One Laptop Per Child) maar kan ook gedownload worden voor desktops en laptops.
waag.org/nl/nieuws/creative-learning-lab-publiceert-trendrapport
www.citi.cw
scratch.mit.edu